Hoe ziet een goede WOD eruit?

Let's spread the word!

Sta je dan, rammend volle les, komt er iemand in een rolstoel binnen. Hoe schaal je Boxjumps voor hem? Of hoe ziet een goede WOD er eigenlijk uit. In het eerste Adaptive Lab werkte we onder leiding van CrossFit Coach en teamgenoot Jos Hermans drie basisprincipes uit!

Safety First
Hoewel dit een open deur lijkt en op iedereen van toepassing is, is het nog belangrijker bij mensen met een beperking om veilig en verstandig te trainen. Het is voor iemand die in een rolstoel zit bijvoorbeeld extra belangrijk dat hij zijn handen en schouders niet bezeert omdat dit een extra beperking geeft die zijn of haar mobiliteit direct aantast. Meer dan bij iemand die kan lopen.

Meet the needs
Hierbij gaat het erom dat het doel van de workout ondergeschikt is aan het doel van de specifieke adapative athlete. Bijvoorbeeld: een atleet die op krukken loopt en al 1x in een week een press beweging heeft gedaan, is wellicht meer geholpen om de tweede training van die week geen press te doen ook al zou die op het programma staan.

Keep the stimilus
Bij schalen wil je wel de stimulus of het doel van de workout behouden. Nabootsen van een beweging is niet per se een goede manier van schalen. Bijvoorbeeld: sumo deadlift high pulls schalen naar alleen high pulls voor iemand in een rolstoel geeft niet dezelfde belasting. In dit specifieke geval zou roeien vanuit de rolstoel een betere variant zijn om de stimulus te behouden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *