Adaptive crossfit volgens Sebastiaan Nieuwenhuis

Let's spread the word!

Ik wil jullie graag meenemen in mijn manier van trainen, wat mijn trainers hierin betekenen voor mij en de resultaten die ik in zeer korte tijd geboekt heb.

Waarom adaptive CrossFit

Laat ik beginnen met waarom ik adaptive CrossFit ben gaan doen. Ik ben geboren met een lichamelijke uitdaging waardoor een scala aan mogelijkheden in het sporten voor mij wegvallen. Evenwicht, rennen, springen of lange stukken lopen en een rug waarmee ik op moet passen zijn enkele zaken waarbij voor mij goed aangepaste oefeningen en de juiste inzichten van mijn trainers van essentieel belang zijn.

Het schalen van oefeningen

In mijn trainingen wordt een groot deel van mijn oefeningen aangepast oftewel geschaald, maar wel dusdanig dat ik grotendeels de spieren blijf trainen waarvoor de oefening bedoelt is en CrossFit ook echt CrossFit blijft. Een kleine aanpassing is bijvoorbeeld het plaatsen van mijn voeten tegen de muur bij het doen van push ups. Dit geeft mij stabiliteit waardoor ik de push up volledig kan uitvoeren. Door de krachtopbouw tijdens de “smalle” push ups in de triceps, ben ik sinds kort begonnen aan strict pull ups, ook deze met een kleine aanpassing. Normaliter spring je naar de bar waaraan je gaat hangen, ik stap op een 20kg schijf waardoor ik net bij de bar kan en begin zo aan mijn pull ups.

Box jumps bij het rek

De boxjump is eveneens een van de oefeningen waar ik erg blij mee ben zoals mijn trainers van Sed Crossfit in Assen deze voor mij hebben bedacht en waarmee ik heel veel vorderingen maak. Door mijn evenwichtsprobleem, doe ik ze bij het rek waar de pull ups en barbell oefeningen ook gedaan worden. Ik hou me met beide handen vast aan het rek en stap op deze manier op en af van een box welke voor me staat. Inmiddels is het een box, ik ben begonnen met op en af stappen op een stapel van 3 plates van 5kg.

Roeien vanuit rolstoel

Ik roei vanuit mijn lolstoel. De roeier wordt hierbij vastgezet aan het rek. Op deze manier heb ik ook de 2KM roeien gedaan tijdens de qualifier voor de Lowlands Throwdown 2015. Roeien vervangt daarnaast voor mij in veel wods het lopen. Naast het roeien maak ik als vervanger voor het lopen ook vaak gebruik van battle ropes. Beide oefeningen dragen bij aan het verbeteren van mijn conditie en de laatst genoemde oefening wordt ook gebruikt om mijn punt / uitstel van verzuren te trainen.

unnamed-1

Olympische lifts met aanpassingen

Oefeningen waar in verhouding de grootste aanpassingen worden gemaakt voor mij, zijn de olympische lifts. Cleans, sumo deadlift high pulls, front presses en bijvoorbeeld snatches doe ik vanuit mijn lolstoel veelal vanaf plyo boxen waarop de barbell rust. Een volgende stap in een aantal olympische lifts is deze doen vanaf een bankje wat normaliter wordt gebruikt voor bench presses. In dit geval krijg ik de barbell aangereikt van mijn trainers. Op het bankje heb ik minder steun dan wanneer ik in mijn lolstoel zit. Hierdoor wordt meer gevraagd van mijn core stability welke hierdoor ook sterk verbeterd in mijn wods en zo weer zorgt voor nieuwe mogelijkheden en oefeningen in de toekomst.

Eén gedachte over “Adaptive crossfit volgens Sebastiaan Nieuwenhuis

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *